fbpx

Les 7: Beter slapen

Welkom bij de laatste les van deze online training! Ik hoop dat de tips uit de vorige les je helpen om je beter te concentreren. Vandaag gaan we het hebben over goed slapen. Want het klinkt zo makkelijk: je gaat liggen, doet je ogen dicht en valt in slaap. Helaas is het voor veel kinderen en volwassenen niet zo simpel. Ze draaien, woelen en staren uren naar het plafond. Zelfs als ze heel moe zijn! In deze les leer je hoe dat komt. Ook geef ik tips die kunnen helpen om beter te slapen. Ben jij al een goede slaper? Doe dan toch gewoon mee, want misschien kun je met deze tips nóg meer ontspannen. 

Deze video duurt 2.01 minuten.

Audiofragment ‘Slaapmeditatie’
Deze slaapmeditatie is een verhaal van Marieke van Ginneken en komt uit het boek Slaapkoppie.
Het audiofragment duurt 5.16 minuten.

Hopelijk helpt deze les je om aan het eind van de dag meer te ontspannen en beter te slapen. Want als je goed slaapt ben je ‘s ochtends uitgerust en voel je je zoveel fijner! En lukt het een keer een nachtje niet? Dat kan ook gebeuren. Onthoud maar dat iedereen weleens wakker ligt. De avond erop probeer je het gewoon opnieuw! 

Slaapkoppie
Zijn jullie enthousiast over het verhaal uit Slaapkoppie? Je kunt ‘m hier bestellen. De bijbehorende app Slaapkoppie is ook een aanrader. Marieke van Ginneken leest daarin de verhaaltjes voor. 

 

Extra informatie voor ouders

Slaap is ontzettend belangrijk. Kinderen (en volwassenen!) hebben het nodig om tot rust te komen, om te groeien, om zich goed te voelen, om voldoende weerstand te hebben en om zich te kunnen ontwikkelen. Het duurt gemiddeld tien tot twintig minuten voordat iemand in slaapt valt. Dat het even duurt voordat je kind naar dromenland is vertrokken, is dus niet gek. Lukt het jouw kind ook daarna niet om in slaap te komen? Misschien helpen onderstaande tips:

1. Ontwikkel een ik-ga-naar-bed-ritueel
Maak van het naar bed gaan een vast ritueel. Laat je kind bijvoorbeeld elke avond eerst douchen (of in bad gaan, daar wordt hij lekker rozig van) en tanden poetsen, bespreek daarna de tops en flops van de dag en eindig met een slaapmeditatie of de pizza-massage. Door dit elke dag in dezelfde volgorde te doen, leert het lichaam van je kind dat het na deze activiteiten tijd is om te gaan slapen. 

2. Game over
Zet de tv en alle andere schermen (tablets, mobiele telefoons, etc) minimaal een uur voordat je kind naar bed gaat uit. Het blauwe licht dat deze apparaten uitzendt heeft invloed op onze biologische klok, waardoor je kind moeilijker de slaap kan vatten. 

3. De R van Regelmaat
Zorg dat je kind elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaat en rond dezelfde tijd weer opstaat. Ook in het weekend en in de vakanties. Zo went zijn lichaam aan dat ritme. 

4. Creëer een ideale slaapomgeving
Dat betekent: niet te warm, goede ventilatie en verduisterende gordijnen (met eventueel een nachtlampje).

5. Wees duidelijk en houd vol
Lukt het je kind echt niet om in slaap te vallen en komt het voor de vijfde keer z’n bed uit voor een slokje water of om te plassen? Wees dan lief maar duidelijk: het is bedtijd, dus je gaat weer in bed liggen. Laat hem eventueel een boekje lezen (of lees iets voor) of luisteren naar rustgevende muziek, maar zorg dat hij weer naar bed gaat. Alleen zo leert hij om rustig zelf in slaap te vallen.

6. Vorm een team
Kijk niet te veel naar hoe makkelijk andere kinderen in slaap vallen en hoeveel uur ze per nacht slapen. Focus je in plaats daarvan op je kind en op jezelf. Vorm een team en zoek samen uit wat voor jullie werkt. 

Werken al deze tips niet? Realiseer je dan dat alles een fase is. Maak je je zorgen of denk je dat er meer aan de hand is? Neem dan contact op met je huisarts. 

Ga terug naar les 6                                                                                          Ga verder naar de afsluiting