fbpx

Les 5: Bodyscan

En? Heeft de oefening Als het spannend is jullie al geholpen bij spannende momenten? Ik hoop het! Jullie weten nu in ieder geval wat je kan doen als je iets eng vindt of je ergens druk om maakt. Best een fijn idee, toch?

Aan het begin van deze training vertelde ik jullie dat je met stilte-oefeningen je brein traint. Net zoals je met sporten je spieren en je conditie traint. Door te blijven oefenen en jezelf te blijven uitdagen, word je er steeds beter in. 

In de afgelopen lessen hebben jullie gezien dat je het kan: stilzitten en je aandacht bij jezelf houden. Daar kunnen jullie trots op zijn! Vandaag gaan we een stapje verder. We gaan aan de slag met een langere stilte-oefening. Zo word je brein nog sterker en krijg je nog meer rust en focus. 

Deze video duurt 3.27 minuten.

Audiofragment ‘Bodyscan’
Dit audiofragment duurt 8.18 minuten.

Je hebt je aandacht nu maar liefst acht minuten op je lichaam gericht. Wat ontzettend knap! Het kan goed dat je het soms lastig vond om je aandacht erbij te houden. Of dat je onrustig werd. Dat is heel normaal. Blijf de komende dagen gewoon oefenen, dan zul je merken dat het steeds een beetje beter gaat. En denk even na over wanneer je deze oefening wilt doen. Veel kinderen vinden de bodyscan fijn voordat ze gaan slapen. Omdat ze er rustig van worden en dan ontspannen in slaap vallen. Probeer het maar eens! 

Extra informatie voor ouders

Je kind oefent tijdens deze les met een langere stilte-oefening. Misschien zijn jullie wel samen op ontdekkingsreis door jullie lichaam gegaan. Het kan goed zijn dat het jou beter lukte om je aandacht erbij te houden dan je kind. Dat komt omdat kinderen een kortere spanningsboog hebben.

Om jou hetzelfde als je kind te laten ervaren, vind je hieronder een langere bodyscan-oefening, speciaal voor volwassenen. Deze duurt 26 minuten, terwijl die voor kinderen 8 minuten duurt. Ik wil je vragen om deze oefening zelf te doen, zonder je kind erbij. Het kan best een uitdaging zijn om zo lang stil te zitten of te liggen. Probeer toch om de oefening helemaal af te maken. Merk daarbij op wat er gebeurt: Waar gaat je aandacht heen? Welke gedachten komen voorbij? Het is leuk om daar later met je kind over in gesprek te gaan. Er is namelijk niets fijner dan horen dat je vader of moeder tijdens zo’n oefening ook tegen lastige of ongemakkelijke situaties aanloopt.

Het kan natuurlijk ook dat de oefening helemaal geen uitdaging voor je is. Dat je moeiteloos met je aandacht door je lichaam reist. Geniet in dat geval van een heerlijk ontspannen moment. Misschien ook wel voor het slapen gaan?

Veel succes en plezier! 

Dit audiofragment duurt 26.02 minuten.

Ga terug naar les 4                                                                               Ga verder naar les 6