fbpx

Les 3: Geluiden

Wat leuk dat jullie weer verdergaan met de training. In de vorige les hebben jullie voor het eerst stilgezeten. Jullie merkten op waar je aandacht dan naartoe gaat. En jullie leerden dat je je aandacht altijd weer terug naar jezelf kunt brengen. In deze les richten we ons op de geluiden om ons heen. Die zijn er namelijk altijd. Lukt het jullie om er helemaal op te focussen?

Deze video duurt 1.44 minuten.

Audiofragment ‘Luisteren naar geluiden’
Dit audiofragment duurt 2.58 minuten.

In deze les oefende je met focussen op geluiden. Ook maakte je kennis met de klankschaal. Die hoor je vanaf nu aan het begin en eind van elke stilte-oefening. En je merkte dat er altijd stilte is. Buiten, achter of onder een geluid. Of binnenin jezelf. Die stilte kan je helpen. Bijvoorbeeld als je je zorgen maakt. Of als je iets spannends moet doen. Daarover leer je meer in de volgende les. Maar voordat het zover is, oefen je de komende dagen eerst nog met de oefening Luisteren naar geluiden. Veel succes en plezier!

Extra informatie voor ouders

De hele dag door worden we afgeleid door prikkels binnen en buiten ons lichaam. Je hoort een geluid, je voelt pijn in je buik, er komt een gedachte voorbij, etc. Daardoor verspringt je aandacht steeds van het een naar het ander. De afbeelding in het werkboek van het poppetje op een stoel (Zie werkboek les 2: Je stille lichaam) geeft goed weer hoe onze aandacht werkt. 

In deze les richten we ons op afleiding door geluiden. Misschien herken je het wel: je zit achter je computer te werken en opeens wordt er voor de deur getoeterd. Je kijkt even op, en dan? Ga je verder met waar je mee bezig was? Ga je kijken waar de toeter vandaan kwam en of ‘ie misschien voor jou bedoeld was? Of sta je niet op, maar bedenk je wat het geweest zou kunnen zijn? En check je, nu je toch bent afgeleid, gelijk even je mail of Instagram? 

Een simpele toeter kan je zo compleet uit je concentratie halen. Bij kinderen werkt dat net zo. Ze proberen zich te focussen op hun werk, maar tegelijkertijd horen ze een deur dichtslaan, zien ze een klasgenootje met zijn voet wiebelen of horen ze de kinderen in de klas naast zich praten. 

Dat soort afleidingen zullen er altijd zijn. Daar kunnen we niets aan veranderen. Wat we wel kunnen doen, is het verspringen van onze aandacht opmerken en vervolgens bewust kiezen wat we ermee doen. In het geval van de toeter: je kunt ervoor kiezen je erdoor te laten afleiden. Je kunt er ook voor kiezen om de toeter op te merken en vervolgens te denken: ik wil dit werk afmaken dus ik ga weer verder. 

Met de oefening Luisteren naar geluiden leren kinderen geluiden op te merken. Want alleen als je geluiden bewust hoort, kun je kiezen wat je vervolgstap is. Hoe mooi zou het zijn als jouw kind bijvoorbeeld tegen zichzelf kan zeggen: Ik hoor en zie een kind uit een andere groep de klas in komen lopen, maar ik ben nu bezig met een rekenopdracht dus ik ga daar weer mee verder. Dan is hij even afgeleid geweest, maar kan hij ook snel weer verder met waar hij mee bezig was. 

Om dit onder de knie te krijgen is veel oefening en veel geduld nodig. Maar we kunnen het allemaal leren. En als het lukt, brengt dat zoveel rust en focus. Het is dus echt de moeite waard om vol te houden. 

Ga terug naar les 2                                                                                         Ga verder naar les 4