fbpx

Les 2: Je stille lichaam

Wat leuk dat jullie er weer bij zijn! Vorige keer leerden jullie alles over aandacht. In deze les gaan jullie proberen alle aandacht op jezelf te richten. Jullie maken kennis met ‘je stille lichaam’. Dat doen we met een stilte-oefening. Maar eerst leg ik uit wat een oefening in stilte is en wat je ervan kunt leren.

Deze video duurt 1.12 minuten.

Audiofragment ‘Je stille lichaam’ 
Dit fragment duurt 2.02 minuten

Je hebt nu voor het eerst een stilte-oefening gedaan. Super goed! Merkte je iets op? Een tinteling in je buik of een kriebel onder je voet? Of gebeurde er helemaal niks? Het kan ook zijn dat je in slaap viel. Of dat je de oefening helemaal niet hebt gehoord omdat je ergens anders aan dacht. Misschien verveelde je je wel. Het is allemaal goed. Het gaat erom dat je leert waar je aandacht naartoe gaat, zodat je je aandacht weer terug naar jezelf kunt brengen. En dat je blijft glimlachen, wat er ook gebeurt!  

Extra informatie voor ouders 

In deze les doen jullie de eerste stilte-oefening. Echt helemaal stilzitten is voor veel kinderen nieuw. Ze zijn gewend om altijd bezig te zijn en continu afleiding te hebben. Ze richten hun aandacht meestal op iets buiten zichzelf, in plaats van naar binnen te kijken. Daar komt bij dat je stilte-oefeningen niet goed of fout kunt doen, terwijl we in onze maatschappij gewend zijn overal direct een label op te plakken. Ook is het resultaat vaak niet direct zichtbaar. Om de voordelen van stilte-oefeningen te ervaren, moet je geduld en doorzettingsvermogen hebben. 

Al deze redenen zorgen ervoor dat het moeilijk kan zijn om vol te houden. Misschien merk je dat nu al. Is je kind ongeduldig, verveelt het zich? Schieten gedachten alle kanten op? Heeft hij al gevraagd wat het nut van de oefeningen is? Misschien ervaart hij wel helemaal niets. Geen kriebels, geen tintelingen, geen emoties. Of hij valt in slaap. Dat is allemaal helemaal niet erg. Sterker nog: je kunt er dan alleen maar meer van leren. Want ook in het dagelijkse leven ervaren we negatieve gevoelens als stress, irritatie en ongeduld. Die horen erbij en zullen nooit verdwijnen. Alleen als je je ertegen verzet volgt er ongemak. Met stilte-oefeningen leer je zowel positieve als negatieve gevoelens op te merken, er stil bij te staan en ze er te laten zijn. Zo ontstaat ontspanning. 

Probeer daarom met een open en geduldige houding naar jullie reactie op de opdrachten in deze training te kijken. En onthoud daarbij dat het doen van stilte-oefeningen vergelijkbaar is met tuinieren. Je moet eerst investeren – dus de grond voorbereiden, zaadjes planten, zorgen voor water en voeding – dan geduldig afwachten en geloof mij, daarna verschijnen er plotseling bloemen! 

Ga terug naar les 1                                                                                                                   Ga verder naar les 3