fbpx

Les 1: Wat is aandacht?

Welkom bij de eerste les van de online training voor meer rust en focus. Wat leuk dat we nu echt gaan beginnen! Deze les gaat over aandacht. Jullie leren wat aandacht is, welke soorten aandacht er zijn en hoe je ze kunt herkennen. 

We beginnen met een video. Deze video duurt 1.38 minuten.

Er zijn dus drie soorten aandacht:

  • Aandacht geven (bijvoorbeeld als je een schilderij of tekening maakt, als je leest of als je in de klas zingt voor een jarige)
  • Aandacht krijgen (bijvoorbeeld als je jarig bent of je vinger opsteekt in de klas)
  • Aandacht trekken (bijvoorbeeld gek doen in de klas of om hulp roepen als iemand is gevallen)

Er is geen goed of fout, het gaat erom dat je weet waar jouw aandacht is. Want alleen dan kun je je aandacht sturen. 

Extra informatie voor ouders 

In deze eerste les draait het allemaal om aandacht. Wat is aandacht, welke soorten aandacht zijn er en waar is jouw aandacht? Aandacht is een typisch onderwerp van deze tijd. Het aantal prikkels dat we dagelijks moeten verwerken is de afgelopen jaren namelijk flink toegenomen. Onder andere door onze mobiele telefoon staan we constant ‘aan’. Aan ons de uitdaging om niet overspoeld te raken door alle afleiding en informatie. Want als dat wel gebeurt zorgt dat voor (constante) stress. Volwassenen (en jongeren ook steeds vaker) kunnen daardoor een burn-out krijgen. Bij kinderen die daar aanleg voor hebben kan het zich uiten in bijvoorbeeld ADHD. Maar ook in mindere mate kan het vervelend zijn. Je wordt er bijvoorbeeld moe of onrustig van. 

Een van de manieren om met alle prikkels om te gaan, is het trainen van je aandacht. Door je helemaal op één activiteit (dit wordt ook wel het ‘nu’ genoemd) te richten leer je vertragen, houd je afleiding buiten de deur, merk je op wat er in je lichaam gebeurt en creëer je dus meer rust en focus.

Het trainen van je aandacht doen we in deze training door middel van stilte-oefeningen. Je kan het ook meditatie- of mindfulnessoefeningen noemen. De essentie is hetzelfde: je brengt je aandacht naar dit moment door je zintuigen te gebruiken. Door bewust te horen, te ruiken, te kijken, te voelen en te proeven kun je helemaal opgaan in het nu. Sommige mensen denken dat dit zweverig is. Maar dat is het juist niet. In deze video vertel ik er meer over: 

Deze video duurt 1.20 minuten.

Ga terug naar de introductie                                                                                  Ga verder naar les 2