Kids

Hoi! Per dag heb je maar liefst 40.000 tot 60.000 gedachtes in je hoofd. Veel he?! Soms denk je aan leuke dingen, soms aan stomme. Dat is helemaal niet erg. Tot het je niet meer lukt om je hoofd af en toe ‘uit’ te zetten. Of je te concentreren op wat jij wilt. Moet je bijvoorbeeld een toets maken, tikt je buurman de hele tijd met zijn voet tegen de tafel. Ga je net rustig een boek lezen, begint de buurman het gras te maaien. Maar ook spierpijn na de gymles of een wondje op je arm kunnen je afleiden. Terwijl je dat helemaal niet wilt!

Als dat gebeurt kun je onrustig worden, of gaan piekeren. Misschien slaap je wel slecht, word je snel boos of ben je onzeker. Of weet je niet zo goed wat je voelt. Ook kan het zijn dat je alles perfect wilt doen. En ben je bang voor wat andere jongens en meiden van je vinden.

Je bent niet de enige die dat heeft. Heel veel kinderen hebben daar last van. Gelukkig is er wat aan te doen! Aandachttraining kan je helpen. Heb je daar weleens van gehoord? 

Wat is aandachttraining?
Als je niet lekker in je vel zit, richt je je aandacht vaak op niet zulke leuke dingen. Je piekert over wat er is gebeurd. Je maakt je druk om wat komen gaat. Of je raakt snel afgeleid. Daar word je niet blij van. Tijdens aandachttraining leer je dat je je aandacht zelf kunt sturen. Je ontdekt wat er gebeurt als je je aandacht richt op wat je nu aan het doen bent. Zo komen je hoofd en lijf tot rust. Zodat jij je aandacht weer op leuke dingen kunt richten. Dat klinkt goed, toch? 

Wat doe je tijdens aandachttraining?
Tijdens aandachttraining doe je samen met kinderen die ongeveer net zo oud zijn als jij, aandachtoefeningen. Deze oefeningen doe je meestal in stilte. Zodat je de geluiden om je heen en in jezelf goed kunt horen. Dat je voelt dat je buik op en neer gaat als je ademhaalt. Of dat je teen tintelt of je arm prikkelt. Zulke dingen merk je alleen als je heel goed oplet. Zo leer je de grens te voelen tussen druk zijn en je druk maken.

Samen gaan we op zoek naar de stille plek in jouw lichaam. Omdat je daar rustig(er) van wordt. Ook wanneer het om je heen druk is. Als je weet hoe dat moet, kun je hier altijd met je aandacht naartoe gaan.

Je leert ook dat je goed bent zoals je bent. Je hoeft je dus niet onzeker te voelen of bang te zijn voor wat andere kinderen van je vinden. Iedereen is anders en dat is juist alleen maar leuk!

We zijn niet de hele training alleen maar stil. We praten ook over wat je opmerkt. En we oefenen met het sturen van je aandacht als je iets aan het doen bent. Yogaoefeningen kunnen bijvoorbeeld helpen, of het maken van een tekening. Tijdens de training leer je hoe dat werkt. 

Hoe lang duurt de training?
Aandachttraining duurt 8 weken. Elke training duurt een uur. Ook krijg je huiswerk mee om thuis te doen. Alleen of samen met je ouders, wat jij wilt. 

Wat vinden andere kinderen ervan?
Wil je weten wat andere kinderen van aandachttraining vinden? Klik dan hier. 

Aanmelden
Lijkt het je wat? Vraag dan aan je ouders of ze je aanmelden!

Mindsettraining
Is aandachttraining niet helemaal jouw ding? Misschien past mindsettraining dan beter bij je. Bijvoorbeeld als je het liefst nooit fouten maakt. En je dom voelt als je hard moet werken om alles op school te snappen. Dat is helemaal niet raar of stom, maar wel vervelend! Gelukkig kun je er iets aan doen. Vraag je ouders om deze informatie eens te lezen.